Måla/rita, Resor, Urban sketching Amsterdam, Holland, Symposium, Urban sketching, akvarell, perspektiv, urbansketch, workshop

Amsterdam del 2

Värmen fortsatte alltmedan symposiet i Amsterdam rullade vidare(jag tror vi var uppe i 39 grader som mest). I vanliga fall är jag supersnabb när jag skissar men dessa dagar kände jag mig som en snigel... 
 
Alla deltagare var som sagt i det här tillsammans - vi hade sett fram emot eventet, man hade planerat och vi var INTE villiga att strunta i det hela och åka för att bada istället. Men man vet att det är jobbigt när folk från Hong Kong börjar klaga på värmen! 
 
 
I nästa workshop hade jag förmånen att få delta i LK Bing's "Exploration of Classical Moods through Dramatic Composition". Hade fått en lista på nya färger som skulle införskaffas i förväg och jag hade till och med fyllt på med dem i en egen liten färglåda. Allt var lite vintage-inspirerat och flera av nyanserna var helt nya för mig att arbeta med.
 
Vi fick en pedagogisk genomgång av LK's metod och han demonstrerade hur han gjorde när han är ute och målar. Fick även en märklig liten tuschpenna som var vattenlöslig och när man lade på vatten så upplöstes de svarta strecken i lila och blå nyanser. Helt klart en penna som ska testas mera! 
 
 
Stor tyngdpunkt lades på ljus/mörker, fokus/ur fokus och vilket intryck man ville att bilden skulle göra. Fick mycket handfast tips att jag glömt lämna vitt i inledande skissen och tänkte på det när vi skulle göra en större bild. Sen kommer den riktigt svåra biten - att tillämpa det jag lärt mig efteråt... 
 
 
Jag var även med på en snabbare demonstration med James Richards där han visade sin metod för att snabbt fånga känslan på en plats. Vill ni veta något häftigt? Jag träffade på James kvällen innan i närheten av "drink and draw" restaurangen och han kände igen mig?! Han kom baske mig ihåg mig från när jag var i hans workshop förra året i Porto. Och jag kommer naturligtvis aldrig någonsin glömma den känslan då han sa till mig att "my sketch was inspiring". 
 
I alla fall var det bra övning att försöka vara lite snabb på efterföljande sketchwalk - jag tror att vi var tre tecknare som satte oss i närheten av samma gröna bil. Tio minuter senare kommer ägaren och kör iväg med bilen. Förvånade blev vi tvungna att hitta nya motiv. 
 
 
Då var jag lite glad att jag börjat med färgen så att intrycket av den lilla bilen iaf stannade kvar i skissboken. 
 
Avslutningsdagen hade jag en workshop med Stephanie Bower. När jag bokade denna workshop tänkte jag att "det är bra att få en genomgång av perspektiv igen". Det kommer vara nyttigt och bra. Varningsklockan borde börjat ringa när jag var tvungen att gå och köpa en linjal eftersom jag inte ägde annat än en 15cm lång Mumin-linjal. 
 
Och visst var det säkert nyttigt och bra att lära sig mäta byggnader, hitta horisonten och se till att alla torn blev centrerade. Men halvvägs kände jag bara för att slänga linjalen åt skogen och strunta i allt vad proportioner hette! För mig försvann det roliga när jag var tvungen att analysera motivet på detta viset. 
 
Jag tror säkert att någon ny kunskap fastnade och jag ska absolut läsa Stephanies bok om perspektiv igen men just nu är jag nöjd med vingliga linjer och sneda hus. Och när jag berättade för en annan urban sketcher om hur jag upplevt situationen så sa hon att det var helt okej - varje gång man vill slänga sin skissbok åt fanders betyder det att man lärt sig något nytt! 
 
 
Symposiets avslutande sketchwalk var faktiskt den som jag tyckte bäst om! Nu hade temperaturen sjunkit en smula och så fanns det massor av båtar att teckna. Först satte jag mig i solen och tyckte att det här går ju fint! Som tur var hade jag kommit tillbaka upp i snabb skisshastighet för jag orkade inte sitta kvar så länge. 
 
 
Hittade en plats i skuggan istället och påbörjade båt nummer två. Satt och småpratade med folk som kom och gick och hade det riktigt trivsamt. Tycker själv att det märks i bilden för när jag mår bra så blir teckningarna oftast bättre! 
 
Själva aslutningsceremonin var en lite märklig tillställning? Vi fick gå en lång runda för att komma dit, stod i kö för att komma till toaletten, köade vidare mot baren, upptäckte att de endast tog kontanter, köade för att komma fram till konstverken i silent auction, avbröt eftersom lottdragningen började mitt i och sedan försökte vi se och höra vad som pågick framme vid den minimala scenen. 
 
Hur som helst hängde vi kvar för att höra var nästa års symposium ska hållas. Spekulationerna har varit många eftersom tiden är ändrad från slutet av juli till mitten av april? Det visade sig att de som hållit på Hong Kong kom att ha rätt! 
 
Jag vet ännu inte hur jag står i frågan om ett deltagande nästa år? Först och främst måste jag ta reda på om jag kan vara frånvarande från lärarutbildningen i över en vecka...