Måla/rita, Resor, Urban sketching Amsterdam, Holland, Ian Fennelly, Symposium, Urban sketching, akvarell, goodiebag, husbåt, skiss, skissbok, urbansketch, workshop

Amsterdam del 1

Hur förklarar man för någon som inte varit med på Urban sketchers symposium vad det är och vad det innebär? Hur förmedlar man känslan av att lära känna flera hundra andra människor från hela världen med samma intresse som mig? Den inspiration som kommer från att ha workshops med några av de bästa konstnärer som finns som lärare är omöjlig att beskriva...
 
 
Efter att vår familjesemester med tältet var avklarad packade jag om väskan och åkte på egen hand till Amsterdam. Ensam är dock fel ord för att beskriva hur jag hade det - redan från dagen jag landade hade jag sällskap av mina "ritkompisar" från Malmö och resten av världen. Det är ett OTROLIGT socialt evenemang som äger rum under några koncentrerade dagar!
 
Bra tips är att åka till symposiet någon dag innan det hela drar igång för att anpassa sig lite, upptäcka staden i lugn och ro och kanske värma upp en smula om man känner sig ringrostig. Det tog ett tag men efter en stund förstod jag att cyklisterna ska man passa sig för, att marijuana-röken förekommer överallt och att stan är precis så vacker som jag tänkte sig! 
 
 
Eftersom jag var på plats måndag kväll och vi inte behövde registrera oss förrän på onsdag eftermiddag hade jag tid för att rita i lugn och ro. Träffade Stephanie från Canada, som jag lärde känna i Chicago för två år sedan, och Carina från Malmö. Vi hade en egen liten sketchwalk och försökte hålla oss i skuggan så mycket som möjligt. 
 
För det var nämligen nu som temperaturen började stiga ordentligt... En sak som jag kommer minnas mycket väl är hur varmt det blev, hur mycket man svettades och hur påverkade vi blev av värmen. Trots detta så hade jag en överväldigande positiv upplevelse av symposiet.
 
 
Min första workshop hade jag med Ian Fennelly och det var oerhört intressant eftersom hans sätt att måla och teckna är typ motsatsen till hur jag brukar jobba? Han tar sig verkligen tid till att SE motivet, vad är viktigt och hur ska kompositionen se ut för att det ska passa på pappret?
 
Jag är mer den typen som dyker rakt in i en skiss utan att kanske planera så noga innan. Sen är det pang tjoff på med färg och ev. rita lite streck efteråt för att förtydliga vad jag avbildar. Ska testa det här med att ta det lite lugnare nästa gång jag är ute och tecknar på egen hand här hemma? 
 
Det jag absolut kan relatera till är att göra en mycket enkel skiss med få streck och sedan lägga på färgen direkt. Sen behöver man då ett par timmar för att teckna in olika detaljer för att göra bilden levande! Ian tar sig här ganska stor konstnärlig frihet och det är befriande att inte behöva sitta och räkna fönster eller se till att alla arkitektoniska detaljer läggs in korrekt. Man är konstnär i detta läget och inte arkitekt! 
 
 
Egentligen hade jag kunnat pyssla vidare med denna målningen med orkade inte gå tillbaka efter workshopens slut på grund av värmen. Här fick jag verkligen nytta av mitt paket med fineliners från goodie-bagen som delades ut:
 
 
Årets gottepåse bjöd på väl tilltaget innehåll och jag har ännu inte hunnit prova hälften av sakerna! Några saker har jag förmedlat vidare till barnen eftersom jag vet att jag inte kommer ha nytta av dem och andra är jag mer sugen på att testa själv.
 
Jag har tidigare bara läst om Vivivas behändiga akvarellfärg som är platt som en pannkaka och inte tar någon som helst plats i väskan. Nu har jag stoppat ned hela det lilla blocket (ja, det är inte tjockare än ett litet anteckningsblock!) i handväskan så att jag är redo för att skissa exakt när som helst.
 
Fortsättning följer...