Allmänt, Måla/rita Daniel Smith, Kuretake, Moleskine, Penstore, Seawhite of Brighton, akvarell, akvarellfärg, brush pen, fineliner, lamy, material, pennor, reservoarpenna, skissbok, urban sketching

Urban sketching - min utrustning

På sistone när jag varit ute och tecknat så har jag fått lite materialfrågor och vi har även diskuterat pennor och papper när vi haft gemensamma tecknarträffar i Malmö. Det är alltid kul att tipsa varandra och minst lika roligt att få tips så jag tänkte släppa loss materialnörden ordentligt i detta blogginlägg... 
 
Jag tror det var ungefär två och ett halvt år sedan jag snubblade över "urban sketching" som fenomen och följde med Malmö-gruppen ut och tecknade. Det fina med detta är att få träffa likasinnade, det är gratis och alla är välkomna! Är någon nyfiken på urban sketching kan man läsa mer på den officiella bloggen.
 
I alla fall var jag en smula förvirrad i början om vad jag skulle ta med mig för material ut. Jag provade med tuschpennor, lösa blad, dålig papperskvalitet, slumpvis valda färgpennor och allt möjligt. Det tog ett tag att komma fram till vad som funkar för mig och jag antar att det är en ständigt pågående process? 
 
Även om det räcker med ett enkelt papper och en enda penna för att börja teckna så är det alltid kul med nya och inspirerande material. 
 
 
En sak som jag verkligen rekommenderar är att skaffa en ordentlig skissbok som passar just ditt behov! Jag tycker det är skönt att ha alla skisser samlade och inte spridda över hela huset. En annan trevlig bieffekt av detta är att jag alltid daterar mina skisser och man kan se framsteg gjorda över tid. 
 
Har tecknat fullt i två stycken böcker från Seawhite of Brighton och de är verkligen ett prisvärt alternativ - såpass att lillebror fått en egen att måla i. Har numera halkat över till Moleskine  och jag gillar att de varianter jag har är speciellt gjorda för akvarell och jag riskerar inte att det blöder genom eller att pappret luckras upp. Nackdelen är att de är dyra men å andra sidan är livet för kort för dåligt papper! 
 
Inför semestern har jag investerat i en ny bok från AMI (Art Material International) som jag hoppas kommer hålla måttet. Vissa packar badkläder medan jag packar vattenfärger...
 
 
Skulle jag beskriva min stil när jag är ute och skissar så är det snarare att jag är en tecknare som gillar att färglägga än att jag är en målare. Således anser jag att mina pennor är lika viktiga som akvarellfärgerna jag färglägger med.
 
För mig är det superviktigt att pennorna jag använder är vattenfasta och helst ljusäkta och inte bleks över tid. En kort beskrivning av mina favoriter följer (med början uppifrån):
 
- Brushpens från Kuretake. Med dessa kan man göra smala, fina linjer och breda svarta streck utan att behöva byta penna. Just nu gillar jag dem när jag har ont om tid för det går snabbt att få till en uttrycksfull bild. 
 
- Reservoarpennor från Lamy. Jag är stolt ägare till två stycken och de är nog mina favoritpennor för tillfället. Enda pysslet med dem är att det inte får gå för lång tid mellan teckningarna för då riskerar bläcket att torka (ingen större fara hos mig). Eftersom man själv kan fylla på bläck enligt tycke och smak så kommer de aldrig att sina. 
 
- Vit gelroller. Använder jag sparsamt för att göra highlights eller för att teckna på färgat papper. 
 
- Pitt Artist Pen från Faber & Castell. Jag köpte ett paket med en handfull olika färger och ett paket med gråskala för länge sedan. Använde dem en hel del men tröttnade på att spetsen inte fortsatte vara spetsig särskilt länge. Har med mig enstaka pennor ut när det gäller färger som är svåra att få till med akvarell. 
 
- Pigma Micron fineliners. Vattenfasta bläckpennor i olika färger som jag ska bli bättre på att använda. Min tanke var här att teckna konturerna i glada och oväntade färger för att sedan skoja till det mer med akvarellen - vi får se vad som händer på den fronten. 
 
 
Och till måleriet använder jag akvarell. Jag är på intet vis skolad akvarellist och ibland känner jag mig som en total nybörjare men en ganska orädd sådan. Försöker gå mycket på känsla och jag inbillar mig att jag blivit lite friare i måleriet - i alla fall när det "inte måste bli nåt" och jag bara målar för min egen skull i en skissbok. 
 
Övar mer och mer på att måla först och eventullt teckna först efteråt. Ibland är linjerna begränsande och ibland bara måste jag ha dem där för att det ska gå att se vad motivet föreställer. Vissa uppslag i skisboken är sammansatta av motiv gjorda i helt olika tekniker och jag är i alla fall inte rädd för att testa nytt!
 
I alla fall är mina bästa tips att investera i färger av bra kvalitet - helst på tub så att man kan fylla på efterhand. Mitt favoritmärke har blivit det lite halvexlusiva Daniel Smith och jag försöker köpa tuber efterhand som behov uppstår. Färglåda kan man egentligen ta vilken som helst! Så länge det finns plats för favoritfärgerna och utrymme att blanda lite funkar allt. 
 
Ett annat hett tips är att skaffa penslar som håller vatten i skaftet. Jag gillar mina från Caran d'Ache som är lätta att fylla på och sedan är det bara att trycka fram så mycket vatten man behöver. Naturligtvis kan man ta med sina vanliga penslar ut på tur så länge man är noggrann med förvaringen och inte tar sönder borsten. 
 
 
Slutligen har jag även en samling blandade färgpennor med mig. Jag har hittat en variant på pennskrin som håller alla pennor (och penslar) på plats så att jag inte längre behöver leta efter just den pennan när jag behöver den. Ordning och reda! 
 
Andra smågrejer som jag försöker komma ihåg att ta med är pennvässare, ev. suddgummi, vatten, servetter (att torka penslar på), sittunderlag och så små pappersklämmor. Klämmorna är faktiskt helt nödvändiga när det blåser! Jag har även ett gäng visitkort i väskan ifall det kommer nyfikna åskådare som vill veta mer! 
 
Annars är det allra bästa tipset att teckna mycket för att lära sig - gärna varje dag och över lång tid. Räkna inte med att vara bra från början, det tar tid att nöta in grunderna och att hitta en egen stil. Jag är långtifrån klar och nöjd med var jag befinner mig idag och det är en ständigt pågående process att utvecklas. 
 
Ett annat supertips är att inte vara rädd för att misslyckas! Det är bara papper och det är lugnt om man inte lyckas så fort man försöker. Genom experiment och tester lär man sig.