Måla/rita, Resor Chicago, Paul Heaston, William Cordero, inktober, linjeteckning, urban sketching, urbansketch, workshop

Symposium - dag 3

Ytterligare en grå dag i Svedala då man inte är inspirerad att gå ut någon längre stund. Vad kan då passa bättre än att drömma sig tillbaka till sommarens äventyr? Tänkte väl det...
 
Det jag gillade mest med att bo på vandrarhem i Chicago (förutom närheten till symposiet) var att så många andra deltagare bodde där! Vi fick ju tilldelat nyckelband med namnbricka som man glatt hängde runt halsen och sedan var det fritt fram att för alla att identifiera oss som urban sketchers. Så när man träffade på en annan deltagare vid frukost var det lätt att traska över, presentera sig och sedan dra igång en konversation om workshops, material, motiv, inspiration eller vad som helst egentligen. 
 
 
Här sitter Mel till vänster som jag träffade vid frukosten (vad ska du göra före symposiet, ska vi teckna?) och en till herre som vi träffade på ett övergångsställe. Vad gör en urban sketcher innan han packar ihop? Tar en bild så klart!
 
 
Och det här är mitt resultat från morgonens session. Påminner mig om att jag ska leta efter en liten hopfällbar stol att ta med mig på mina utflykter. Idag har jag ett sittunderlag och det funkar väl okej men jag ska inte påstå att det är bekvämt när man hittar ett ställe på en trottoar där man vill sitta. Å andra sidan övar jag på skisshastigheten när jag inte sitter bekvämt.
 
 
Förmiddagens workshop hette "Textures in the city" och leddes av William Cordero. Jag hade som vanligt ingen aning om vad vi skulle göra, vem instruktören var och än mindre vad resultatet skulle bli. Men man bara visste att det skulle bli lärorikt och kul! 
 
William förklarade sin metod att teckna urbana motiv och det gick mycket ut på att identifiera grundformerna och skissa dem - cirklar, rektanglar och negativ rymd. Sedan skulle man gå direkt på att fylla i skuggorna med svart penna. Först när grunden och alla skuggor var på plats skulle man pilla dit detaljer och "texturer". Detta hade vi övat lite på innan och man fick hitta på lite olika typer av linjer beroende på om det var levande eller döda ting. 
 
 
Jag tror att jag behövde ta till mig denna workshop och låta det sjunka in en smula. Men sedan när jag tittade på mina skisser från Chicago såg jag att något hade hänt; bilden till höger är före "Textures in the city" och bilden till vänster är efter. Motiven är liknande men det är helt klart mer tyngd i den vänstra teckningen och jag är glad att jag inte är rädd för att gå på med tjock svart penna i skuggorna!
 
 
Eftermiddagen bjöd på en än mer utmanande workshop med Paul Heaston. Alltså jag måste erkänna att jag inte kände till denna fantastiske man heller - men han var verkligen en av de stora på symposiet! Helt fascinerande att se konstnärerna bli betraktade som rockstjärnor! 
 
I alla fall så var hans approach till teckning att använda sig av böjt perspektiv för att kunna få med enorma byggnader i en förhållandevis liten teckning - "Scaling tall buildings". Jag hade aldrig tidigare använt mig av böjda linjer när jag tecknat höga hus, men det är något som jag tyckte var kul att öva på i alla fall. Sen hjälpte det ju helt klart att Paul var pedagogisk, tålmodig och tog sig tid att gå runt och prata med alla deltagare och komma med tips och råd.
 
Jag vet inte om jag kommer att använda mig av detta noggranna sätt att teckna så ofta, mest för att det tar ganska mycket tid i anspråk och det har jag inte alltid gott om när jag är ute. Bilden ovan kämpade jag med i nästan en timme!
 
 
Å andra sidan kan man ju ta ett "fisheye"-perspektiv och göra en lightversion av det! Här bjuder jag på ett smakprov från Skottland där jag tecknat en slottsruin och använt lite, lite böjda linjer för att försöka få känslan av att det är en hög byggnad. 
 
Efter ett uppehåll efter semestrarna är jag återigen igång med tecknandet och bubblar av idéer! Så himla skönt att hitta tillbaka till den känslan. Nu är det dessutom oktober och då är "Inktober" i full gång. Jag har inte gjort hela utmaningen tidigare men tänkte att jag ska göra ett tappert försök. I korthet så går det ut på att man ska göra en teckning per dag i månaden och man ska jobba i tusch, dvs svart och vitt. Sen ska man helst följa de officiella orden:
 
 
Så här långt allt väl och jag försöker se till att vara ute i god tid ifall jag inte skulle ha möjlighet att teckna alla dagar. Ett smakprov på vad som komma skall och för alla fans av Game of Thrones tror jag inte det blir några problem att lista ut vilka de fyra första orden är...