Allmänt, Måla/rita Busch Gardens, Clearwater, Clearwater Marine Aquarium, Florida, Florida Aquarium, Lowry Zoo, Museum of Science & Industry, Tampa, akvarell, semester, urban sketching

Florida - Del 2

Som ni kanske anade kommer här (första) uppföljaren till semesterinlägget. Vi var ju borta i tre hela veckor och jag kände att det blir alldeles för mycket text och bilder på en gång för att folk ska orka traggla sig genom hela inlägget! Men nu var vi i alla fall framme i Clearwater Beach och semestern fortsatte.

Eftersom vi skulle vara här i sex hela dagar så hade vi spanat innan på olika saker vi kunde göra tillsammans med barnen. Vi beslutade att det var en bra idé att köpa varsitt Citypass eftersom man då fick ungefär 50% rabatt på inträdet till fem olika ställen. Eftersom Clearwater Marine Aquarium var det som låg närmast fick det bli första besöket.

Här kunde man se diverse olika djur som blivit räddade och omhändertagna. Tydligen var det en stor grej att man spelat in filmer härifrån och den ena delfinen var en riktigt kändis i USA. Allt var nytt för oss i alla fall.

Passade på att göra en skiss av en husbåt (som figurerat i filmerna också så klart) som jag fick färglägga på hotellet i lugn och ro. För det är lite av grejen med mina urbana skisser; eftersom barnen är med hela tiden så finns det inte så mycket extra tid så det blir till att rappa på!

En positiv överraskning var besöket på Busch Gardens i Tampa! Lågsäsongen gjorde så att vi slapp spendera halva dagen i kö och kunde gå direkt till olika saker vi ville göra. Här fanns allt från lagom läskiga berg och dalbanor för storebror till inte så läskiga karuseller för lillebror. Parken var dessutom till hälften djurpark så även jag som vuxen uppskattade besöket oerhört mycket.

Jag fick i vart fall till en snabb skiss på plats när barnen skuttade runt lite bland vattensprutande svampar... En paus i skuggan är alltid välkommen!

Trots att vi precis varit på ett akvarium så ingick även inträde till The Florida Aquarium i Tampa så vi gjorde ett besök här också. Det visade sig vara en helt annan typ av ställe där man lagt tid och energi på fina miljöer att visa upp djuren i så ingen hann bli uttråkad direkt. En liten promenad i en park, lite lekplats och en glass senare så kände vi oss ganska klara med denna dagen också.

Eftersom vi hade lite pejl på hur vädret skulle bli de olika dagarna och om något ställe skulle vara stängt eller så kunde vi planera ganska bra vilken dag vi skulle "göra ingenting" och försöka ta det lugnt. Vi lyckades i alla fall spendera stora delar av denna mellan-dag på stranden. Detta utan att någon brände sig alltför mycket i solen eller blev uttråkad.

Jag roar mig ju lätt bara jag får så pass lugn och ro att jag kan öppna skissboken. Vi upptäckte också att det fanns massor av fina snäckor att kolla genom. Sen var det inte heller helt fel med en lekplats inom räckhåll...

Här visar jag prov på mina kunskaper i att skissa snabbt som tusan! Annars är det lätt att strunta i att göra klart när familjen står och stampar och undrar om jag är klar snart så att vi kan gå tillbaka till hotellet?! Och nej, det är inte vårt hotell som jag gjort en skiss av. Vi bodde liksom kvarteret bakom lyxhotellen och en kort promenad från stranden.

Å andra sidan hade vi en brygga rakt utanför vårt rum där jag kunde ställa mig och skissa båtar medan lillebror fick låna iPad och roa sig medan de övriga drog på Pokémonjakt. Här ser man även byggarbetsplatsen bredvid som drog igång klockan sju på morgonen... Tur man har morgontidiga barn?

När det skulle blåsa och vara lite otrevligare väder passade vi på att besöka Museum of Science & Industry. Vi kunde kolla på IMAX-film, sitta stilla på planetarie-visningen (HA!) och leka och utforska avdelningen som var mer eller mindre specialbyggd för att barn skulle upptäcka och lära sig saker. Jag vet faktiskt inte om jag skulle rekommendera stället för folk utan barn för det kretsade mest kring lek; passade oss fint!

Vår sista dag i Cleawater Beach/Tampa spenderade vi på Lowry Zoo. Ärligt talat så hade vi kanske kunnat vara förutan detta besök eftersom vi sett så mycket djur på Busch Gardens men ingår det i erbjudandet så blir man ju lite sån att man vill utnyttja alla rabatterna. Det kändes lite halvdant när de flesta karusellerna inte var igång på barndelen men å andra sidan var djuren lite piggare i det svala vädret.

Eftersom vi inte var stillastående på ett och samma ställe i mer än 3-4 minuter så blev det tillslut ett gäng snabbskisser av djur som vi såg under dagen. Även här fick jag finna mig i att färglägga på hotellet i efterhand.

Till slut blev det dags att säga adjö till stranden och Clearwater! Som helhet är vi toppennöjda med detta resmålet och här finns verkligen något för alla att göra. Gillar man sol och bad över allt annat ska man kanske åka dit på sommaren istället för när blåsten satte igång kändes det som att man skulle blästras av sanden...