Allmänt, Måla/rita Everglades, Florida, Fort Lauderdale, Fort Myers, Sarasota, Venice, akvarell, semester, urban sketching

Florida - Del 1

Anledningen till att det var så tyst och stillsamt på bloggen nästan hela januari är att vi drog på semester till Florida! Så det jag pysslade med var att resa, uppleva och ägna mig åt så mycket "urban sketching" jag hann med.

Första anhalt på vår resa var Fort Lauderdale precis norr om Miami. I början var vi mest bara trötta och gjorde så lite som möjligt - jetlag är inte så roligt som man kan tänka sig.

Medan barnen badade i poolen så satt jag och drällde i en solstol. Gjorde ett tappert försök att fånga utsikten över parkeringen, gatan och de höga husen som blockerade havsutsikten. Inför semestern hade jag skaffat mig en skissbok med lite tjockare papper i som skulle funka bra med akvarell. Med på resan hade jag mina vattenfärger, några enstaka tuschpennor och blyerts och svart fineliner.

Någon dag senare, när vi piggnat till lite, köpte vi oss en tur med Jungle Queen. Medan vi puttrade omkring på kanalerna i Fort Lauderdale åkte vi förbi gigantiska semesterhus där de rika och berömda bodde ett par veckor om året. Undrar om det finns någon möjlighet att sitta husvakt?

Det var faktiskt nästan så att jag kände att "nu börjar semestern på riktigt" när vi lämnade storstaden och begav oss ut i Everglades. Vi bodde ett par nätter på en camping på Chokoloskee Island som låg utanför Everglades City som i sin tur låg utanför det mesta... Det var vi och massor av folk som gillade att fiska där och jag gjorde ett tappert försök att rita av bryggorna i kvällsmörkret. Färgläggningen fick ske inomhus för herrejäklar vad mygg det fanns!

Everglades är ett enormt stort område och allt är plattare än Söderslätt! Vi besökte Shark Valley och åkte en guidad "tram tour". Jag har ingen aning om hur många alligatorer vi åkte förbi på vägen ut till utsiktstornet, men det var många...

Värt att tänka på är att vi faktiskt besökte alligatorerna på deras hemmaplan. Jag kan lugna er med att en alligator är långsam på land, inte naturligt aggressiv och fantastiskt slö. Men det är klart att jag höll barnen extra hårt i handen när det låg en alligator över halva gångstigen!

Ett annat fint ställe vi besökte var Fakahatchee boardwalk i Big Cypress swamp. Här fanns en kanske halv kilometer lång brygga ut i skogen och man kunde studera naturen på nära håll utan att riskera trampa på något/någon farligt. Eftersom jag jobbat med växter i flera år tyckte jag det var helfestligt att se våra svenska krukväxter växa vilt i naturen.

Olika varianter av Tillandsia och nörden i mig kände sig lycklig.

På vår väg vidare mot nästa stopp (vi är rastlösa människor som inte kan sitta stilla flera veckor på samma ställe) besökte vi Fort Myers. Det mest turistiga man kunde göra där var att besöka Thomas Edisons bostad och labb så det gjorde vi. Jag tyckte det var spännande att se och faktiskt komma nära historia som man känner till.

Vädret i Florida i januari är ju faktiskt vinter med deras mått mätt. Jag skulle snarare kalla det för "svensk sommar" då det var kring 25 grader, lite blåsigt ibland, ganska hyfsat med sol och kanske en och annan regndroppe. Vi trivdes i alla fall hur bra som helst med vädret och oss störde det inte att stränderna bara var halvfulla med turister.

Att vistas på en strand innebar för övrigt även tillfälle att skissa loss och hinna färglägga på plats. Jag märkte efteråt att jag inte tog riktigt lika många foton som jag brukar men jag observerade nya platser på ett annat vis tror jag. Låter helflummigt men det är precis som att man får en annan känsla och minnesbild av ett ställe när jag skissar och målar än om jag "bara" knäpper ett foto.

Hur som helst var Venice på västkusten jättefint och vi stannade ett par dagar. Träffade på en liten grupp människor som satt ute och målade akvarell och gav mig på att prata med dem. Vi visade upp våra olika skisser och pratade material och erfarenheter - sånt som man brukar snacka om med andra nördar.

På väg norrut efter Venice stannade vi i Sarasota och besökte John Ringling Mansion och museerna som fanns på samma egendom. Ringling Bros. and Barnum & Bailey cirkusen var lite av en institution i USA och det är svårt att föreställa sig hur STOR cirkusen faktiskt var under sina glansdagar. Något som både vi och barnen uppskattade jättemycket var minimodellen (som för övrigt var sinnesjukt stor) över cirkusens alla tält, tågvagnar, besökare, arbetare, artister, djur och fan och hans moster.

Trots att egendomen var vacker och museerna inspirerande så var det på lekplatsen som vi hamnade och det är faktiskt i anslutning till lekplats som jag fått de flesta av mina tillfällen att skissa! Det gäller ju att hela familjen är nöjd med upplägget!

Vi semestrade vidare i två veckor till och alla mina semesterskisser finns på Instagram under crazycraftlady79. Det kommer ett par inlägg till om semestern men nu har jag ett LEGO-bygge att hjälpa till med...