Allmänt, Växter frågor, jobb, kunder, trädgård, växter

Det här med att jobba på trädgårdsmarknad...

- Åh jag ääääälskar blommor! Det måste ju vara helt UNDERBART att få jobba här!
 
Jo visst alltså missförstå mig rätt nu, det är kul att jobba bland blommor, men nu är det ju inte så att man får betalt för att sitta där och mysa och lukta på blommorna. Bakom kulisserna så är det ju faktiskt en massa jobb för att fylla upp med växter, se till att allt inte dör och så ska man guida en och annan kund mellan varven också. Och det är oftast där det börjar bli roligt...

Så låt oss gå genom en del av typerna som jag träffar på i mitt dagliga jobb. Vänligen observera att inget är vare sig överdrivet eller påhittat - verkligheten överträffar allt! 
 
 
NOVISEN: har oftast just köpt hus eller blivit med balkong. Vill gärna lära sig allt om odling och lyssnar uppmärksamt på allt man säger. Tacksam som kund och det gäller att informera dem rätt för det antecknas mentalt om allt man säger.
 
Ibland får man lägga sig på en extremt grundläggande pedagogisk nivå - gräva grop, ta av plastkrukan, fylla på med jord, sen vatten och näring. Hur kan man inte veta att saker måste grävas ned? Jag brukar rekommendera novisen att börja odla sallad...
 
SKÄMTAREN: är allt som oftast en man i övre medelåldern, oklart varför? 
 
- Det står inget pris på den här blomman?! Då är den väl gratis!!! Hö hö! Ehm, nej det är den ju då inte. Det brukar vara ganska dåligt för affärerna om vi skulle skänka bort allt som inte har en stor prisskylt på just det exemplaret.
 
Däremot kan jag tycka det är kul när ett bögpar kommer och fnissande vill titta på fikusar! Eller när någon omedvetet blir rolig eftersom man inte hajat att "kasta vatten" inte betyder vattna utan kissa. Snälla kasta inte vatten på era sommarblommor?
 
 
 
BILDVISAREN: äger en smartphone, använder sin smartphone, tar bilder med sin smartphone och vill gärna visa upp för andra att man minsann använder sin smartphone. Förr brukade man få luddiga beskrivningar av blommor som folk var ute efter (den är blå?) och nu får man en hänvisning till wikipedia och latinskt namn på direkten. På så vis kan det vara till hjälp många gånger.
 
Men när folk vill visa upp sin nygrävda rabatt/damm/japanska trädgård/fanvetallt för att få tips så blir det lite lätt tröttsamt i längden. Varför undrar ni? Jo men nu är det ju inte så att just den här uppvälta jorden är unik och en sensation i sig och jag skiter lite lätt i att den är si och så bred. Berätta istället om vad du som kund är ute efter?! Vet man om det är soligt, skuggigt, fuktigt, torrt (allt det som inte syntes på bilden) blir det ju genast lite lättare att hjälpa till.
 
EXPERTEN: tycker jag själv är jobbig att ha som kund. Riktigt jobbig. Det kan bero på att jag inte har någon formell trädgårdsutbildning att falla tillbaka på, men å andra sidan är jag inte så säker på att det hade hjälpt.
 
För experten har alltid läst nåt på nätet eller i en bok och nu är hen ute efter att briljera med de kunskaperna. Det kan handla om vilken vindruva som är sötast, exakt vilken klematis som doftar mest, huruvida det körsbärsträdet växer kraftigare jämfört med det andra. Börjar gärna sina meningar med "men är det inte så att?". Om du redan vet allt, varför fråga mig då? 
 
 
OBESLUTSAMMA KUNDEN: spenderar massor av tid på trädgårdsavdelningen. Inte sällan en massa pengar också. Det beror helt och hållet på att kunden inte kan bestämma sig, över huvud taget! Vilken blomma ska jag ha i min kruka?! Vojne vojne, vilket exemplar är finast här då?
 
Frågar gärna ALLA i personalen om tips och smakråd. Kanske tycker någon där borta annorlunda och vilket beslut ska man då ta? Ibland handlar det bara om att välja en planta (bland alla identiska plantor) och köra på den. Jag brukar tänka att de måste ha ett jobbigt liv i övrigt också om man inte kan ta beslut. Lättmjölk eller standard? Bäst jag frågar någon på ICA...
 
KRUKODLAREN: går gärna genom alla prydnadsväxter och frågar om tips och råd (ofta angående härdighet). Hummar instämmande när man berättar om perennerna som kommer tillbaka varje år. Sen när vi tillsammans kommit fram till nåt sorts resultat så säger kunden att de ska odla i kruka. Och varje gång måste man då ha en pedagogisk genomgång att det är INTE samma sak att odla i kruka som i rabatten. 
 
Jag pallar inte gå genom varför det inte alltid funkar här, men det finns INGEN växt som jag kan stå och lova klarar sig i din kruka ute under den skånska blåsiga vintern. Slänger mig i stället med ord som kanske, möjligen, antagligen, eventuellt, hyfsat tålig men du kommer aldrig få mig att lova att din planta klarar sig ute i krukan. ALDRIG!!! *andas i en påse*
 
 
IFRÅGASÄTTAREN: inte sällan går kunden och frågar oss i personalen om något. Sedan går man vidare till nästa i personalen och frågar samma fråga. Väntar man sig ett annat utlåtande då undrar man ju? För vi brukar ju ge samma svar på samma frågor, sällan hittar man på nya svar bara för att jävlas lite.
 
Ifrågasättaren dyker även upp när man gjort en lång utläggning om hur kunden bäst ska ta hand om sin blomma för att den ska överleva i långa loppet. Då kan man råka på ett "men min granne gör si och så och deras häck/rabarber/pelargon verkar trivas jättefint". Vad svarar man då? Att grannens plantor bara fejkar en trivsam tillvaro? Nej, men gör du som din granne gör om du känner att det funkar för er. Strunta i mig bara, gör det.
 
TRADITIONALISTEN: råkar jag som "ny på jobbet" ut för ofta. Och det hjälper inte om ni talar om för mig att "förr om åren" så brukade dina favoritblommor stå på den hyllan och nu kan du inte hitta dem. Ibland flyttas saker från en plats till en annan (läskigt, eller hur?) och det är inte alltid som säsongsjobbare har koll på var allt har stått sedan tidernas begynnelse. Amen. 
 
Traditionalister dyker också ofta upp och ska köpa något kompletterande till saker som de redan har köpt. Gärna så pass långt efteråt att vad det nu än är som de ska ha har hunnit utgå ur sortimentet. Men vi har ju köpt krukan här?! utbrister man inte sällan halvt chockad. Får jag be att presentera en liten detalj som kallas trender och förnyelse? Känner inte till någon butikskedja som har statiskt sortiment? 
 
 
Som avslutning vill jag bara säga att jag älskar att jobba inom handel och det är oftast kunderna som gör min dag lite roligare! Ibland får jag anstränga mig för att inte skratta högt och ibland vill jag bara bita av mig armen för att få något att slå folk i huvudet med...
 
Kom gärna på besök så ska du se att du får bra hjälp!